Selasa, 16 Oktober 2012

Pengambilan Jawatan Konstabel Sukarelawan Simpanan Polis (Lelaki /Wanita), 19-23 Oktober 2012


1. Jawatan Konstabel Sukarelawan Simpanan Polis Lelaki /Wanita Rujukan: KPN 140/3.

2. Elaun Penugasan - RM 6.00 Sejam.

3. Syarat Skim Perkhidmatan
3.1. Warganegara Malaysia.
3.2. Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak melebihi 45 tahun pada tarikh temuduga.
3.3. Kelayakan: 

3.3.1 Lulus SRP/PMR.
3.3.2 Mendapat kelulusan dan kebenaran dari Ketua Jabatan/ Majikan untuk berkhidmat sebagai Sukarelawan Simpanan Polis.
3.3.3 Bersih daripada sebarang tapisan rekod keselamatan.
3.3.4 Tidak menjadi ahli anggota lain-lain badan beruniform yang boleh dikerah tenaga di dalam keadaan darurat.
3.3.5 Pengawal Keselamatan/Jaga yang bertugas dengan Kerajaan/Badan Berkanun tidak layak memohon.
3.3.6 Sila sertakan 1 salinan kad pengenalan/Sijil Kelahiran, Sijil Akademik, Sijil Berhenti Sekolah/Tamat Sekolah dan kad pengenalan ibubapa/Sijil Warganegara ibubapa.
3.3.7 Perkhidmatan Sukarelawan Simpanan Polis adalah tertakluk kepada jadual perintah/peraturan/kaedah PVR Regulations 1956, Akta Polis 1967 (Akta 344) dan Perintah Tetap Ketua Polis Negara Bahagian A 502.

4. KELAYAKAN FIZIKAL
Pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut:-

4.1 Tinggi sekurang-kurangnya Lelaki :162 cm, Wanita : 152 cm
4.2 Berat badan sekurang-kurangnya Lelaki : 50 kg, Wanita : 48 kg
4.3 Ukuran dada 81 cm biasa, ukuran dada 86 cm tarik nafas (Lelaki sahaja);
4.4 Mempunyai penglihatan yang baik; 
4.5 Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat. DAN;
4.6 Diakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan X-Ray.

5. CARA MEMOHON
Eksesais pengambilan akan dijalankan secara TEMUDUGA TERBUKA DI SELURUH NEGARA DARI 19 OKTOBER HINGGA 23 OKTOBER 2012 BERMULA JAM 7.15 PAGI HINGGA 1.00 PETANG.

Borang permohonan boleh didapati di setiap IPD berdekatan.

*Senarai penuh lokasi pusat-pusat temuduga di gambar sebelah.

Senarai Pusat-pusat temuduga terbuka adalah seperti berikut:-

1. KONTINJEN KUALA LUMPUR (03-2146 0522)
- IPK Kuala Lumpur 

2. KONTINJEN SELANGOR (03-5514 5222)
- IPD Shah Alam
- IPD Sepang
- IPD Gombak

3. KONTINJEN JOHOR (07-2254422)
- IPK Johor
- IPD Kluang
- IPD Muar

4. KONTINJEN PULAU PINANG (04-222 1522)
- IPD Timur Laut
- IPD Seberang Perai Selatan

5. KONTINJEN KEDAH (04-774 1222)
- IPD Kuala Muda
- IPD Langkawi
- Sekolah Latihan Polis Anak Bukit, Alor Star

6. KONTINJEN PERAK (05-2451222)
- IPD Daerah Batu Gajah
- IPD Manjung
- IPD Perak Tengah
- IPD Tapah
- IPD Teluk Intan
- IPD Sungai Siput
- IPD Taiping
- IPD Kerian
- IPD Pengkalan Hulu

7. KONTINJEN SABAH (088-450 222)
- IPD Kota Kinabalu 
- IPD Tawau 
- IPD Sandakan
- IPD Keningau

8. KONTINJEN SARAWAK (082-245 522)
- IPD Miri
- IPD Kuching
- IPD Lawas
- IPD Limbang

9. KONTINJEN PAHANG (09-590 2222)
- IPK Pahang
- IPD Temerloh
- IPD Bentong
- IPD Pekan
- IPD Jerantut

10. KONTINJEN KELANTAN (09-7455622)
- IPK Kelantan
- IPD Machang
- IPD Kuala Krai

11. KONTINJEN NEGERI SEMBILAN (06-768 2222)
- IPD Seremban
- IPD Kuala Pilah

12. KONTINJEN TERENGGANU (09-635 4722)
- IPK Terengganu
- IPD Dungun
- IPD Besut
13. KONTINJEN MELAKA (06-285 4222)
- IPD Melaka Tengah

14. KONTINJEN PERLIS (04-908 2222)
- IPD Padang Besar
- IPD Arau
- Sekolah Latihan Polis Kuala Perlis

* Sebarang kemusykilan, sila hubungi talian yang tertera di atas.

5 comments:

sekiranya tggi seseorng wanita limit 151cm..masih boleh memohon lagi ke????

sya wanita yg dah berkahwin.tinggi 162.berniaga sendiri.cma berat je lebih dari 48kg.lyak x memohon.dan masih ada lagi ke tawaran sukarelawan simpanan polis ni.sya minat sgt.

sya wanita yg berkahwin.berniaga sendiri.tinggi dlm 162cm.cma berat lbih dari 48 kg.lyak ke saya nk mohon.dan masih ada lg ke tawaran jawatan sukarelawan sinpanan polis ni.sya berminat sgt nk sertai.

bile lg jawatan sp ni buka???

sy tak ada apa2x kelulusan mcm mane nk mintk jd polis simpaan ek...askar pun nk pakai kelulusan...sy berhenti pun pasal dri fmly yg sush ingt nk ambil pmr tau smp tp fmly sy owg sush kn best dpt keje kerajaan tanpa guna kelulusan....mesti sy dpt bukti kan yg tanpa kelulusan pun sy bole berjaya harap maaf lau ada tersalah tulis tau ada yg terkurang ajar maaf bnyk2x.....