Isnin, 22 November 2010

Borang Permohonan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) Sekolah Rendah / Menegah & Pendidikan Khas



1. Syarat-syarat untuk memohom Guru Sandaran Tidak Terlatih dan Guru Ganti

(a) Sekolah Rendah
  1. warganegara Malaysia.
  2. berumur 18 hingga 30 tahun.
  3. Sekurang-kurangnya 4 mata pelajaran kredit dalam ujian Sijil Pelajaran Malaysia termasuk Bahasa Malaysia.
(b) Sekolah Menengah
  1. warganegara Malaysia.
  2. berumur 18 hingga 30 tahun(Bukan Pemegang Ijazah).
  3. berumur 18 hingga 35 tahun bagi Pemegang Ijazah.
  4. Sekurang-kurangnya 4 mata pelajaran kredit dalam ujian Sijil Pelajaran Malaysia termasuk Bahasa Malaysia.
Borang permohanan boleh dihantar terus ke sekolah yang dipilih ataupun menghantar ke PPD berdekatan. Adalah lebih baik menghantar ke sekolah yang anda minta sebagai GSTT.
Bagi anda yang berminat untuk mendaftar secara online menjadi GSTT boleh juga merujuk di sini http://ekgsk.com/gstt/v2/index.php.

2. Borang Permohonan Guru Sandaran Tidak Terlatih Pendidikan Khas
Borang Permohonan Guru Sandaran Tidak Terlatih Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Borang yang lengkap perlu dihantar ke Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta Dan Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.



Bagi anda yang ingin mengetahui pengurusan sekolah pendidikan khas 2011 boleh memuat turun di bawah:

Panduan Pengurusan Sekolah Pendidikan Khas


Update: Bermula Tahun 2012 tiada lagi GSTT dan hanya Guru Ganti di Sekolah Kerajaan.

32 comments:

macam mane nak mohon guru sandaran ye?

ada lagi ke kosong ek tok GSST?

hye... skrg ni ad lagi x kekosongan utk jadi guru sandaran..?

masi ble mgisi kh jadi guru sandaran ni?

hi, saya ingin b'tanya samaada jawatan ini masih terbuka?

ini thun bila punya?rasanya sekarang kena ada ijazah jugak utk mhon jadi guru GSTT

Saya 10 kredit SPM pun tak dapat sebab bukan bin

skrg permohonan GSTT buka ka??

xbole pown nk download borang GSTT?
macam mane nie?

hmm..sy pn xdpt..kwn sy yg xlulus pn dpt jg jd sb pak cik dia nazir skolah..(++)..dia ckp pak cik dia uruskan..

emm.. kena ada orang dalam... sama la ngan saya... berapa kali apply x dapat2.. even g temuduga kat pahang utk gsst pendidikan khas dlu pn. pegawai ckp skrang dorg pilih yang dah kahwin... mcm2... em.. tp semangat saya nak jadi guru tak luntur.. saya akan terus berusaha...

bole lagi ke isi borang nie ?

kalau ada ijazah tapi keputusan SPM saya dapat 2 kepujian saja, boleh tak saya memohon GSTT/Guru Ganti

GSTT sudah xde lg slps dis2011,coz rmai dh diserap ttp ke IPG KPLI DPLI atau KDC,ni page lm ni 2010 kot.kerajan x akn amik GSTT lg dh..

yeke dh xblh join gstt??ala...telepas la peluang...br nk bsemngt jd guru..ad cara lain x?

sape kate gsst da xda.?
GSST or Guru Ganti masih ada tp kena alert dgn tarikh pmohonan yg dtetapkn..wat mse sekarang gsst da tutup..yg ad guru ganti..gi ke pjbt pelajarn utk apply..tarikh tutup 28 Feb 2012

Bla lagi ada pmohonan utk GSST..?

BORANG PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN SANDARAN ADA TAK?

Nape perlu gstt smpi 30 thn jer? Tak adil la ..please la bg peluang gak kt 30 thn ke atas but not more than 36. Pleaseeeee....?

hmmm...knape susah sngt nak mnta jd guru sndrn?? sya dh isi dh borang tu..kata 4kredit tp hari 2 saya tanya 5kredit..bla tnya blik..mrk kata nak cari guru perempuan..lps tu mrk kata nak cri guru lelaki pula..hey...susah2...

Salam,nak tny, dimana nak dapatkan borang GGST atau Guru Ganti ?

Salam, nak tanya, dimana boleh saya dapatkan borang GSST atau Guru Ganti ?

borang guru sandaran nie kiter leh amek kat sek yg berdekatan kew?

salam..
di mana saya boleh dapatkan tawaran GSTT ini..?

salam..saya baru lepasan SPM..so boleh ke saya memohon guru sandaran ini sedangkan saya tiada apa2 ijazah o diploma..

salam..sya baru lepasan SPM n berusia 18tahun so boleh ke saya memohon guru sandaran ini sedangkan saya tiada apa2 ijazah o diploma..

salam..saya x ble buka link tu la...napa ya..?

Kenapa kerja guru sandaran hanya di sarawak dan sebagai guru pendidikan khas sahaja . Kenapa tak buat negeri lain contohnya kl ????

Assalamualaikum..mcm mana nak dpt in borang permohonan INI ye