Sabtu, 28 Ogos 2010

Cara Untuk Mengira Rebate Untuk Kadar Pinjaman Tetap

Tahukah anda cara mengira rebate untuk kadar pinjaman tetap? Takpe, setelah membuat kajian di laman web Bank Negara Malaysia, Bebas-Hutang.com setelah boring2 tgk fb n ngelihat Hudson Mencari Bakat Indonesia dan membaca pelbagai forum saya nak share kat korang macamana nak mengira rebate ni. Kan bagus kalau korang tau cara mengira, xdala korang senang2 kena tipu. Senang juga menguruskan perbelanjaan korang. Ok, kita terus sahaja ke contoh ya.

Contohnya.

Bayangkan anda telah meminjam loan peribadi sebanyak RM 50,000 dan kadar bunga yang dikenakan adalah 5 % setahun. Pembayaran dilakukan selama 7 tahun (Iaitu selama 84 bulan). Berikut adalah bayaran bulanan yang perlu dibayar setiap bulan.



Setelah bayar 5 tahun dengan bayar bulanan RM804, korang pulak rasa nak bayar terus baki 2 tahun lagi tu secara penuh. Yelah masa tu korang dah kaya, nk bayar terus, bayar je lah ! So berikut adalah rebate yang korang dapat baki daripada pembayaran terus selama 2 tahun (48 bulan) yang berikutnya.



Maksudnya disini rebate yang korang dapat tu adalah bergantung kepada jumlah pinjaman, kadar bunga yang dikenankan oleh pihak bank dan baki tahuanan & bulanan pembayaran yang korang nk terus bayar tu.Kira ok lah tu, korang telah berjimat sebanyak Rm1,474.79 melalui pembayaran terus pinjaman selama 2 thn berikutnya. Banyak tu, boleh beli handpone baru U he he.Gua suka-suka je nak ajar korang benda ni. Sharing is Learning. Gua pun belajar kat korang. Kalau korang masih jugak tak faham benda2 ni semua hahahaha, apalagi tuisyen la kat gua hehehe…xda la free je, kita sama-sama bertukar pengetahuan. Kalau saya salah betulkan ye.

0 comments: